Tesla v23 beschrijving

Gepubliceerd op 5 januari 2022 om 19:30

Introductie

Nadat ik een beschrijving heb gemaakt voor de Tesla v22 formule 1 auto ga ik bij dezen een beschrijving maken voor de Tesla v23. De Tesla v23 is voor 80% optimaal vergeleken met de v23. De nieuwe auto moet dus voor 20% worden geoptimaliseerd ten opzichte van de v22. De v23 is sportiever en heeft meer gebruikersgemak. Ook het geluidssysteem is beter (een helderder geluid en betere basboxen). Tesla staat voor kwaliteit en is niet voor niets het beste automerk van Nederland. De volgende onderdelen moeten worden aangepast (de auto wordt gebouwd op basis van een halffabrikaat): de wielen (inclusief de velgen en de spaken), de motor, het dak, de pook en het geluidssysteem. De v23 is het mooist in het rood met zwart. De v23 kan 280 km per uur.

 

De wielen

De wielen moeten 5cm in de breedte groter worden dan de voorganger. Dit is hemelsbreed 2,5cm aan beide kanten. Er moeten twee ventielen opzitten waardoor de zuurstoftoevoer in de wielen wordt bevorderd. De velgen dienen 5 spaaks te zijn voor optimale performance. Er mogen meer spaken in zitten, maar dit doet af van de snelheid van de auto. Bevatten de wielen 10 spaken dan kan de auto zo'n 20km minder hard rijden. Dit is verassend he? De velgen dienen van aluminium te zijn met een coderood aan de zijkant. 

 

De motor

De motor is het belangrijkste orgaan van de auto, zeker voor de Tesla want hier draait alles op. Het moet een drie cilinder zijn met harthouten vaten. Alle luchttoevoer gaat door de memo. Deze bestaat uit drie schijven. Deze drie schijven zijn welgeteld 3000 euro waard per stuk. De motor telt 5 bouten welke vastgeschroefd moeten worden aan de as van de motor. De cilinders dienen het olie op te vangen in een mengschijf (trechtertje). De motor verbrand zo'n 2 liter benzine per 100km. Zo zie je maar weer dat de v23 niet enkel en alleen op electriciteit rijdt. 80% electriciteit en 20% benzine. Eigenlijk hoort hier waterstof bij, maar dat kan de motor niet aan. Bij de v24 moet eigenlijk het volgende het geval zijn: 80% ekectriciteit, 10% benzine en 10% waterstof. Waterstof is absoluut de toekomst, naar electriciteit.

 

Het dak

Het dak moet aan de binnenkant geruit zijn met daaroverheen een aluminium dak. Een zwart dak is het mooist en ideaal voor de ergonamica. De lucht moet er goed overheen glijden. Om het dak zitten vijf schroeven welke bevestigt moeten worden aan de bovenkant van de auto. Het dak moet aangepast worden aan het interieur. Het dak is iets dunner dan de voorganger (5cm ongeveer) en is iets meer gestroomlijnd. 

 

De pook

De pook van de v23 is bijna net zoals bij die van de v22. De bovenkant moet plat worden en het logo van Tesla moet hierop komen. De pook is in totaal 21cm lang en 5cm breed, behalve aan de bovenkant want hier moet de pook 10cm breed en lang zijn. De pook heeft de kleur zwart met rood, zodat deze mooi kleurt bij de stoelen. De pook kan 7 versnellingen aan, aanrader.

 

Het geluidssysteem

In de v22 zit maar 1 basbox, in de v23 twee basboxen. Deze zitten in de kofferbak en zitten 5cm van elkaar vandaan. Deze boxen zijn zeer klein, om precies te zijn 5cm bij 7cm. Deze boxen kunnen wel 80 decibel aan. 80 decibel is wel voldoende voor basboxen, anders trilt de hele auto uit elkaar. De overige boxen zijn net zoals bij de v22. De helderheid van het geluid komt uit de boxen vooraan in de auto, de basboxen zorgen ook voor helderder geluid.

 

Auteur: Niels van Dijk (technical car engineer).

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.